Lid worden? Inloggen!

Concert: Frank Boeijen + gasten

wiki - zondag 12 oktober 2003 - 18:28

0

Artiesten van het kaliber Frank Boeijen zijn met uitsterven bedreigd. Dat is onze conclusie na een Nekka-nachtje in het Antwerpse Sportpaleis. Niet iedereen zal er rouwig om zijn, maar geef toe, de man heeft met nummers als 'Koud in mijn Hart', 'Paradijs' en 'Kronenburg Park' alvast zijn muzikale sporen nagelaten.

Een kwarteeuw staat hij intussen op de planken, en dat is weinigen nog gegeven in deze tijden waar alles supersonisch snel en vooral hapklaar moet aangeboden worden. Respect dus voor de man uit Nijmegen, net bevallen van de cd 'Schaduw van de Liefde', en het voorbije weekend met een handvol muzikale vrienden samen op het podium.

Na een lang sabbatjaar zocht Frank Boeijen een nieuwe uitdaging op. Optreden met Il Novecento, het Night of the Proms-orkest (vroeger al samen met wereldsterren als Luciano Pavarotti en Björk), was in onze ogen nogal gedurfd, maar het lokt natuurlijk een (bijna) vol huis. Tienduizend mensen hadden de weg naar het Sportpaleis gevonden en tweemaal zoveel handen zorgden voor een warm welkom. Ondanks een lange podiumervaring begon Boeijen zichtbaar nerveus aan een set die ruim drie uur zou blijven zweven tussen gloednieuwe nummers en sterke meezingers.

'Zonder Warmte', een song die in hetzelfde straatje als de klassieker 'Koud in mijn Hart' ligt, de nieuwe single 'Kaap de Goede Hoop' en 'In Mijn Bloed' uit de tijd van De Frank Boeijen Groep volgden elkaar al snel op. Een bescheiden applaus, verplicht aan een groots man, verraadde dat de verwachtingen bij het publiek vrij hoog lagen. Het was dan ook ruim een halfuur wachten, tot het duet met Micheline Van Hautem ('Een vriend zien huilen') tot een eerste vonk oversprong. De basis was gelegd, want met meezinger 'Pa-pa-pa-pa Paradijs' (en dankzij het orkest) overtrof Boeijen zichzelf, en die grootsheid duurde voort toen Boudewijn De Groot het roer even overnam. 'Vrolijke violen' en 'Leonardo' konden op heel wat enthousiasme rekenen.

Vooral Stef Bos als publiekslieveling en Marco Borsato als rasentertainer gingen na de pauze met de eer lopen. Terecht, want met bruisende versies van 'Ik heb je lief' en 'Wodka' bracht Stef Bos vanachter de piano het Sportpaleis stilaan tot daveren, al valt dat wel te interpreteren binnen de grenzen van de kleinkunst. Tussen de guest-appearances door vervolledigde Frank Boeijen de reis door zijn muzikale carrière. Melodieuze muziek, een lichthese stem en dichterlijke teksten vormen nog steeds de sterke elementen in zijn werk. Maar de ingetogenheid van een aantal nummers gingen in het Sportpaleis toch verloren in de grootsheid van het geheel. Ook het duet met Sarah Bettens, 'Kan er niets aan doen', dat vooraf als kippenvelmoment van de avond was aangekondigd, overtuigde niet. De zangeres slaagde er niet in het grote Sportpaleis om te toveren in een gezellige ruimte, iets wat haar met K's Choice in de betonnen bunker Vorst Nationaal wel lukte.

Marco Borsato daarentegen legde een vlekkeloos parcours af. Met zijn hit 'Ik leef niet meer voor jou' pakte hij het publiek zonder problemen in en samen met zijn jeugdheld Frank Boeijen bracht hij het hoogtepunt van de avond, Kronenburg Park, als de kers op de taart. Een andere mijlpaal, 'Koud in mijn Hart', en een welgesmaakt duet met Yasmine ('Suzanne') sloten het indrukwekkende rijtje af. "Mijn grootste angst is dat ik mezelf zal teleurstellen", vertelde Boeijen in een interview voor het concert. Frank Boeijen was misschien niet in zijn grootste doen in het Sportpaleis, maar als je je recht weet te houden met een gereputeerd symfonisch orkest achter je rug, mag je al eens met opgeheven hoofd het podium verlaten.

Link : Concert: Frank Boeijen + gasten

Delen op facebook Delen op twitter Delen via NUjij